Drop…hvad? Drop-shipping, det er åbenbart blevet hip. Du ved ikke hvad det er? Bare rolig. De fleste hip ord bruges flittigt af folk som ikke aner hvad de i virkeligheden betyder. Her får du forklaringen:
Dropshipping: Tyg lidt på ordet, så falder tiøren måske helt af sig selv.
Dropshipping, det lyder engelsk, ikke. På godt dansk: drop shipping. Shipping som i logistik, som i transport, lagring og alt det der hører til. Det gælder både lokaliteter, materiel og alt det organisatoriske.
Det er noget som frister mange online-shop iværksættere og generelt virksomheder der sælger hårde varer. Disse har brug for at stå et eller andet sted, hvorfra de kan leveres til køberen. Og det betyder kontante udgifter som tynger især iværksættere med begrænset egenkapital.
Det vanvittigt lydende spørgsmål i overskriften rammer faktisk plet. Skal du selv udskibe dine varer eller skal du droppe det? Det er noget alle iværksættere skal afgøre. Når du vælger dropshipping, skal dine handelsvarer stadig stå et eller andet sted, bare ikke hos dig. Det vil typisk være et lagerhotel.
Fordele og ulemper ved dropshipping
Lad os kigge på ulemperne først, vi plejer også at gemme de søde sager til sidst på middagen. Dropshipping kan være en større mundfuld end du har regnet med. Ved at udlicitere logistikken mister du nemlig en del kontrol over processen. Det kan evt. give komplikationer som oversættes til ekstra arbejde, til ekstraudgifter. Var det ikke lige netop det, du vil spare ved at vælge dropshipping?
At droppe logistik medfører logistik. Bare en anden slags. Det skal du være opmærksomt på.
Den store fordel ved dropshipping er, at det befrier dig for at administrere dit eget lager. Du behøver hverken pakke eller levere dine varer selv, det gør lagerhotellet for dig. Det er ikke uden omkostninger, men det kan evt. være en god gevinst for dig. Det vigtige er, at du tænker det grundigt igennem inden du beslutter dig for dropshipping eller ej.
Pak og pluk er del af pakken
Dropshipping er en pakkeløsning. Du outsourcer simpelthen alt der har med varedistribution at gøre. Webhotellet tager sig af det hele. Branchen kalder det for ”pak og pluk”. Egentligt burde det hedde pluk og pak, fordi det er i den rækkefølge det sker. Dine varer leveres af din leverandør direkte til webhotellet. Der bliver de plukket fra pallerne. Alt efter hvad du har aftalt bliver de enten sat på lager eller pakket efter dine anvisninger. Derefter bliver de straks sendt direkte til dine kunder.
Det giver dig friheden til at koncentrere dig udelukkende om salg og salgsfremmende aktiviteter. Varerne går faktisk aldrig igennem dine hænder. Du modtager bestillinger fra dine kunder, fakturerer og resten ordner webhotellet for dig. For en pris selvfølgelig.
Om det kan betale sig for dig kan kun du selv vurdere. Det er et regnestykke med mange faktorer. Men et kan du være sikker på: Medmindre det er små, og relativ få, varer du handler med, kan et webhotel altid udføre logistikken mere effektiv end du kan selv.